מתכון לפרעצל גרמני

הבייגלה הזה, או בשמו העברי – כעך, הוא כל כך טעים, עד שאין מספיק מילים כדי לתאר אותו. אז במקום לעשות את זה נציין רק, כי מדובר באחד המאכלים הטעימים ביותר שקיימים, ואחד המובילים בקטגוריית "המאכלים המנחמים ביותר".

קצת רקע על הפרעצל הגרמני

אמנם השם "פרעצל" בשילוב האופן בו נכתב השם, יוצרים אצל רובנו קונוטציה למאכל יהודי עם שם יידישאי, אולם האמת היא שקוראים לו ברצל (BREZEL) מקורו הוא בבתי הבירה בחבל הארץ בוואריה שנמצאת בדרום גרמניה, שם הוא מוגש כחטיף ליד הבירה. בתחילת המאה ה-20 התגלגל לו הפרעצל לארה"ב ושם הפך למאכל פופולרי ביותר. היום יש לו בית חם, תרתי משמע, גם כאן בישראל, והרבה מאוד אנשים מגיעים במיוחד למאפיות המוכרות את החטיף האפוי הזה רק כדי לקחת ביס ולהתענג על הטעם הייחודי המופלא.

אפשר גם בבית

אבל, לא חייבים להגיע למאפיות מסוימות או לחכות לאירועים מיוחדים כדי ליהנות מהטעם – אפשר להכין גם בבית, ולא עם הרבה השקעה.

מתכון מנצח לפרעצל גרמני

  • מתכון לפרעצל גרמני1 ק"ג קמח לחם
  •  260 גרם חלב
  • 260 גרם מים
  • 80 גרם חמאה רכה
  • 8 גרם לתת נוזלית (1 כפית)
  • 40 גרם שמרים טריים
  • 50 גרם סוכר
  •  18 גרם מלח

לבישול:

  • 1 ליטר מים
  • 3 כפיות סודה לשתייה (המתכון הגרמני המקורי כולל סודה קאוסטיק המשמשת לפתיחת סתימות. אנחנו נוותר).

אופן ההכנה:

1.  ממיסים את השמרים במים.

2.  מכניסים את כל שאר המרכיבים למיקסר, ומכוונים למהירות לישה איטית למשך כ-3 דקות. אם המיקסר עומד בעומס, המשיכו ללוש באמצעותו למשך 5-4 דקות נוספות. אם קשה לו – הוציאו ולושו בידיים (אין ספק שתיהנו – הבצק אמור להיות נעים למגע ולא דביק בכלל).

3.  צרו מהבצק כדורים של כ-100 גרם כל אחד, וכסו אותם במגבת למשך כרבע שעה.

4. הסירו את המגבת והתחילו לעצב את הפרעצלים שלכם. עצבו גליל אחד ארוך, דק בקצוותיו ועבה יותר במרכזו. קשרו את ה"נחש" בצורת בייגל (צרו את האות 'ע' ואז עשו קשר, כאשר את קצותיו הדקים של הפרעצל אתם מניחים על המרכז השמנמן) ותיהנו מהעובדה שהצלחתם לעשות את זה בעצמכם.

5. הניחו את הפרעצלים בתבנית על גבי נייר אפייה והשאירו אותם גלויים.

6. אם אתם רוצים פרעצלים רכים יותר – השאירו אותם לתפוח כחצי שעה. אם אתם אוהבים אותם דחוסים יותר – עברו מיד לשלב הבישול. אם אתם רוצים שיהיה לכם יותר קל לעבוד איתם בזמן הבישול – הכניסו אותם למקפיא למשך כחצי שעה.

7. חממו תנור ל-200 מעלות.

8. עד שהתנור מתחמם – הרתיחו בסיר גבוה ביחס של ליטר מים ושלוש כפיות סודה לשתייה. ערבבו והביאו לרתיחה.

9. הכניסו את הפרעצלים למים הרותחים כשתחתיתם כלפי מעלה, והשאירו אותם שם למשך 5 שניות בלבד. הוציאו עם כף מחוררת והפכו אותם על נייר האפייה.

10. חתכו חתך ב"בטני" הפרעצלים ופזרו עליהם מלח.

11. הכניסו את הפרעצלים לתנור שחיממתם ל-200 מעלות למשך 16 דקות בדיוק.

12. הוציאו מהתנור, עשו "פו" גדול, ותתענגו.

אז לא צריך להזמין דיל לברלין כדי לאכול פרעצל גרמני עם טעם אותנטי. תוכלו להכין אותו בבית ולאכול אותו חם, טרי ועם ריח משגע של מאפה שזה עתה יצא מהתנור. אחרי שתסגרו על המתכון, תוכלו לגוון עם אי אלו תוספות שתרצו להוסיף ע"פ טעמכם האישי. אז שיהיה בהצלחה, וכמובן, בתאבון!