מאכלים רוסים

הפדרציה הרוסית היא המדינה בעלת השטח הגדול בעולם. רוסיה חולקת גבול משותף עם המון מדינות, ומשתרעת על פני מעל 17 מיליון קמ"ר. 13 מיליון קמ"ר של רוסיה נחשבים חלק מיבשת אסיה, בעוד כל השאר שייכים לאירופה.

רוסיה הפכה למדינה נפרדת עם התפרקות ברית המועצות בשנת 1991. רוב שטחה, אוכלוסייתה, ותעשייתה של ברית המעצמות היו ברוסיה. כתוצאה מכך, רוסיה ירשה את המושב הקבוע של ברית המועצות במועצת הביטחון, ואף רואה עצמה כאימפריה בעלת חשיבות עולמית.

השפעות מבחוץ על המטבח הרוסי

99493301רוב השטח של רוסיה מורכב ממישורים ענקיים. ברוסיה יש 9 איזורי זמן שונים משנת 2010, כאשר לפני כן היו בה 11 איזורים, ששניים מתוכם בוטלו לטובת האיזורים האסייתיים. בכל פנים, תושבי רוסיה רגילים לחיות עם תנאי מזג אוויר קיצוניים, ובעיקר עם חורף מקפיא. תנאים אלו בשילוב היסטוריה למודת קרבות השפיעו גם על המטבח הרוסי ועל המאפיינים שלו.

המטבח הרוסי נחשף לאורך השנים אל המון סגנונות בישול. מדינות ברית המועצות בעצמן השפיעו על המטבח הרוסי הקלאסי, כמו גם הנטייה של תושבי רוסיה להתגורר בכפר ולא בעיר. במאכלים רוסים נהוג לעשות שימוש נרחב במרכיבים כגון דגים, בשר ציד, עופות ודגנים שונים כמו חיטה ושעורה. קל יחסית לבצע צייד ברוסיה, וזאת עקב השטח העצום שלה. מבחינת גידולים, בעידן המודרני החלה רוסיה לנצל את היכולות והניסיון שלה גם על מנת לפתוח מקורות יבוא חקלאיים חדשים.

מאפייני המטבח ומנות בולטות

מלבד המרכיבים, מה שמאפיין את המטבח הרוסי היא אהבה לנקניקים שונים, מתאבנים, מרקים, וכמובן שתייה חריפה כמו וודקה או בירה. קשה להעביר ארוחה מסורתית ברוסיה ללא משקה אלכוהולי לחימום הגוף והנפש. מצד שני, הסועד הרוסי ידוע היטב בנימוסיו, ובכבוד אותו הוא רוכש עבור האוכל הביתי. טכניקות הבישול של מאכלים רוסים הם בעיקר בישול, אפייה ואידוי. אפייה בתנור בסגנון הרוסי מבטיחה תבשילי בשר עשירים, מאכלים עוף ודגים, וגם המון מנות עם ירקות וכמעט ללא שמן.

להלן מספר מנות בולטות של המטבח הרוסי:

א. פירוז'קי – כיסוני בצק ממולאים בתפוחי אדמה.

ב. אורשקי – עוגיות אגוזים רוסיות.

ג. בליני – סוג מסוים וטעים מאוד של חביתיות מלוחות

לסיכום, מאכלים רוסים הם לא משהו שניתן להתעלם ממנו, כאשר סוקרים את ההשפעות הקולינריות על העולם. חלק מהמנות הרוסיות עוברות טיפול מיוחד בידיים של שפים ממערב אירופה, בעוד הרבה מתכונים זוכים לגיבוי דווקא מטעם תושבי אסיה והמזרח.