המאכל הלאומי בכבודו ובעצמו – הפלאפל

ולנו יש פלאפל – כך מזכירים לנו בכל יום עצמאות כאשר מוכתר הפלאפל שוב ושוב כמאכל הלאומי של ישראל. מאכל הרחוב הכל כך פופולארי מתעקש לרדת מגדולתו וזוכה בחיבתם של הישראלים שנה אחר שנה מבלי שהוא מפנה את הפודיום לטרנדים זמניים חולפים אשר מבקשים להוות לו חלופה. הפופולאריות הכל כך גדולה שלו באה לידי ביטוי בפתיחה של עשרות דוכני פלאפל חדשים בכל שנה, ונדמה שלכולם ישנו ביקוש וקהל לקוחות אשר פוקד אותם בנאמנות. בכל עיר או נקודה שלא נפנה נמצא דוכן פלאפל אשר משמש כאוכל נחמה עבור רבים ופעם אחר פעם בוחרים בו לארוחת הצהריים, הערב או אפילו לסתם נשנוש בעת סיבוב בשוק.

פלאפל

קיצור תולדותיו של הפלאפל

למרות הטייטל המחייב שהמאכל קיבל "המאכל הלאומי", נדמה ששורשיו אינם נטועים דווקא בישראל. השורשים הראשונים של המאכל האהוב נמצאים דווקא ביוון, אז הוכן הפלאפל לראשונה מפול מצרי וכל זאת במחצית האלף הראשון לספירה. במצרים אכלו את הפלאפל כתחלופה למנה בשרית, אשר לעתים נאסרת בתרבויות שונות בחגים שונים וכך לאט לאט תפס תאוצה. עבור רבים כיום הפלאפל מהווה תחלופה למנה בשרית וניתן למצוא יותר ויותר דוכנים המציעים פלאפל צמחוני כשר.

 

לאט לאט התפשט הפלאפל למזרח התיכון כולו וכך גם עשה עלייה לישראל ואם לא די בכך, הרי שכיום גם בתרבויות המערביות ובערים הגדולות באירופה ובאמריקה תוכלו למצוא חנויות בוטיק המציעות את המאכל הכל כך האהוב. למרות התדמית השלילית התזונתית שדבקה לו, רבים לא מודעים לכך כי הפלאפל הינו בריא מאד, ואילו החלק הפחות בריא הוא דווקא הפיתה והטוגנים הנלווים אליו ואהובים כל כך על הישראלים. הפלאפל לכשעצמו – בריא ואף מאד.

 

מתכון לפלאפל מנצח

בפעם הבאה שאתם יורדים אל דוכן הפלאפל הקרוב לבית, זיכרו שאתם יכולים להכין את הגרסה הביתית המוצלחת של המאכל הלאומי שלנו ולהתמוגג מכל ביס וביס.

 

מצרכים:

חצי קילו גרגירי חומוס שהושרו כיממה

צרור ירק שאתם אוהבים

2 שיני שום

2 בצלים

כף כמון

1 כפית אבקת סודה לשתייה

מלח ופלפל על פי טעמכם האישי

 

כל שעליכם לעשות הוא לטחון את כל החומרים יחד במעבד מזון עד שאתם מקבלים משחה של ממש אשר קיבלה גוון ירקרק (הודות לצרור הירק שהוספתם). צרו כדורים על פי גודל כדורי הפלאפל שתרצו וסדרו אותם על תבנית מוכנה מראש כך שתוכלו לזרוק אל השמן החם את כמות הכדורים שתרצו בכל פעם. במקביל, חממו סיר עם שמן עמוק ובעת שהוא חם החלו במלאכת הטיגון וכדורי הזהב הפריכים במרחק ביס מכם. בתיאבון!