ההיסטוריה של הפיצה

אחד המאכלים האהובים ביותר בעולם היא הפיצה ואפשר למצוא אותה בכל מקום ובכל וריאציה. זה הזמן ללמוד על ההיסטוריה שלה ועל האבולוציה המעניינת שהיא עברה.

כיצד הפיצה התחילה?

אולי אתם מכירים את הפיצה בעיקר מענף המזון המהיר אך למעשה היא התחילה בתור מאכל שמגישים רק במסעדות. המקור של הפיצה מאיטליה ואת זה כנראה ידעתם אך האם את יודעים מה מקור השם? פיצה היא למעשה מונח לטיני שעומר עוגה או פשטידה. המונח הזה עוות כמה פעמים במהלך ההיסטוריה כאשר אומרים כי המילה Pitta  מקורה ביוונית והיא אומרת 'פיח', על שם הפיח שיוצא כשעושים את הפיצה בתנור. יש עוד סברות רבות לגבי השם אך אלו הסברות הקטנות יותר. סימן השאלה הגדול הוא לגבי ממציא הפיצה או המקום הספציפי בו יוצרה, שעדיין לא ידועים.

הפיצה האיטלקית הראשונה

אז אולי אנו לא יודעים מי בדיוק חשב על הרעיון של לקחת בצק ולשים עליו גבינה ורוטב עגבניות אך אנו יודעים הרבה על ההיסטוריה של הפיצה מאז ועד היום. הפיצה המוכרת ביותר בעולם היא כמובן הפיצה האיטלקית, ויש רבים שיאמרו כי היא גם הטעימה ביותר. הפיצה האיטלקית מבוססת על שמרים, קמח ומים בלבד אך למעשה רוב הפיצות כיום באיטליה ובעולם כוללות גם גבינה ורוטב עגבניות, שהצטרפו אליה מאוחר יותר. יש פיצות איטלקיות רבות ומגוונות כמו למשל מרגריטה שהיא אחת הפיצות המוכרות ביותר ויש בה רוטב עגבניות ובזיליקום, פיצה נפוליטנה עם גבינת מוצרלה ועוד.

סוגים וגרסאות שונות

אם תגיעו לפיצרייה באיטליה או לכל פיצרייה אחרת שאינה רשת של מזון מהיר תוכלו למצוא מגוון רחב של פיצות בכל מיני גרסאות. יש פיצה אמריקאית שיש עליה בדרך כלל הרבה בשר, יש פיצה בלקנית שיש עליה פטריות, חצילים, גבינה בולגרית וזיתים, יש פיצה טבעונית שמורכבת רק מבצק ורוטב עגבניות ללא גבינה או עם גבינה טבעונית וכן הלאה. כמובן שיש גם פיצות שלא זכו לשם מיוחד ואתם פשוט יכולים לבחור עליהן תוספות כאשר רוב הפיצות בימינו הן כאלו. הפיצה האמריקאית היא כיום אחת הפופולריות ביותר בעולם והשוני בה יחיד אך מהותי, עובי הבצק שגדל פלאים.

עידן המזון המהיר

כיום אם אתם רוצים לאכול פיצה ככל הנראה תמצאו פיצות דרך רשתות המזון המהיר, מקומיות ובין לאומיות. שתי החברות הגדולות ביותר בעולם שמוכרות פיצה הן כמובן פיצה דומינוס ופיצה האט אך יש גם מותגים מקומיים שלעתים יהיו פופולריים יותר מהמותגים הענקיים הללו שמוכרים בכל העולם. עידן המזון המהיר התחיל לפני קצת פחות ממאה שנה וכיום ניתן לראות פיצריות רבות בכל מרכז עיר ולעתים גם בשכונות עצמן. העובדה שהפיצה קלה מאוד להכנה ולכן גם זולה מאוד תורם מאוד לפופולריות שלה. כיום המחירים של פיצה משפחתית נע בין 20 ועד 70 שקלים לפי הגודל והתוספות.

מאכלים שדומים לפיצה

הפיצה היא אחד המאכלים הכי אהובים שיש בעולם ואפשר לומר שזה נובע משילוב מוצלח של גבינה ובצק, שלדעת רבים פשוט לא יכול להיכשל. בזכות האהבה העזה הזו לפיצה התפתחו כל מיני מאכלים אחרים, חלק חדשים יחסית וחלק ישנים עוד מהעידן שבו הומצאה הפיצה בעצמה. למשל, אחד המאכלים שתראו בכל מאפייה באיטליה הוא קלצונה שהוא למעשה בצק דומה לזה של הפיצה, יש בו גבינה, רוטב עגבניות ותוספות כמו בפיצה, אך הוא ממולא ואינו מגיע על מגש. כמובן שיש עוד מאכלים דומים כמו למשל לזניה שמורכבת מאותם חומרי הבסיס כמו הפיצה, פיצת שוקולד וכולי.