מאכלים צרפתיים

הרפובליקה הצרפתית נמצאת במערב אירופה, אך ההשפעה שלה ניכרת גם באסיה, באפריקה ובמקומות נוספים בעולם. צרפת משתרעת בין הים התיכון בדרום לתעלה האנגלית והים הצפוני בצפון. היא גובלת עם נהר הריין במזרח והאוקיינוס האטלנטי במערב.

נתונים אלו של צרפת הפכו אותה למוקד מפורסם מאוד למהפיכות, מלחמות וניסיונות כיבוש. צרפת גובלת מבחינה מדינית עם בלגיה, לוקסמבורג, גרמניה, שוויץ, איטליה, מונקו, אנדורה וספרד. כל המדינות הללו השפיעו והושפעו מהתרבות הצרפתית, אשר שורשיה נטועים בתקופה הפלאוליתית המוקדמת – כ-500 אלף עד 200 אלף שנה לפני זמננו.

הרקע ההיסטורי של צרפת חושף טפח מהתרבות הקולינרית של המדינה. המטבח הצרפתי נחשב איכותי, משובח ויוצא דופן גם על רקע מטבחים מפורסמים ומצליחים מאוד באירופה הקלאסית והמודרנית. צרפת היא מעצמה קולינרית והשפים הגדולים בעולם עוברים הסמכה באחת מבין הערים השונות במדינה. שילוב בין תנאי אקלים אופטימאליים, רקע עשיר ואוריינות חקלאית הפכו את צרפת למוקד של טעמים, ריחות וסגנונות בישול.

מאפייני המטבח ומנות בולטות

המאפיינים העיקריים של המטבח הצרפתי הם שימוש בחמאה, שמנת ויין. שלל המתכונים מבוססים על תיבול עדין בלבד, ועיקר הטעמים מגיעים מתוך חומרי הגלם. מעבר לכך, במטבח הצרפתי שמור מקום של כבוד לבצקים וגבינות. צרפת היא בין יצרניות הגבינות הטובות בעולם והטבחים המקומיים מנצלים זאת היטב. הסועד הצרפתי ומי שמתנסה במתכוני המדינה מכירים בעיקר את המאכלים הבאים:

א. ביף בורגניון – תבשיל בשר בקר ביין אדום. במטבח הצרפתי לא מתפשרים על נתחי הבשר ובוחרים אותם היטב. בנוסף, בחלקים שונים של צרפת נהוג להשתמש גם בעוף או במרכיבים נוספים להעשרת טעמי המנה.

ב. רטטוי – מאכל צרפתי המורכב מירקות מבושלים. מציע ערך תזונתי גבוה, ומוגש בכל סוגי המסעדות ללא יוצא מן הכלל. יכול להשתלב בארוחות בוקר, ארוחות ביניים או ארוחות ערב קלילות לצד מנות עיקריות.

ג. בגט צרפתי – המאכל המזוהה ביותר עם צרפת. מאפה לחם ארוך אותו ניתן לאכול עם גבינות רכות או קשות. כמעט כל מאפיה בצרפת מציעה לפחות סוג אחד של בגט איכותי, טרי וטעים.

טכניקות הבישול של המטבח הצרפתי כוללות שורה ארוכה של שיטות. בין היתר כדאי להזכיר אידוי, אפייה בתנור ולעיתים גם חליטה של ירקות. המטבח הצרפתי בעיקר משפיע על סגנונות בישול אחרים, אך הוא בעצמו מושפע בחלקו מרכיבים המגיעים מהתרבות הגרמנית והאיטלקית. בנוסף, צרפת ידועה בייצור יינות משובחים כמו מרלו וקברנה סוביניון. יינות אלו לצד ארוחה צרפתית מסורתית משאירים בפה חוויה בלתי נשכחת.