לאכול בריא או לקחת ויטימינים?

ויטמינים אמורים להיות תוספי תזונה והם בכל מקרה לא מחליפים אוכל בריא. הדרך הנכונה לשלב בין אוכל בריא וויטמינים היא להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהתאים את הכמות לנתונים הקיימים. הנה כל הפרטים

המודעות לתזונה בריאה השתנתה בצורה קיצונית בשנים האחרונות. אם בעבר נהוג היה לחפש רק אחר מזון מהיר, נגיש וזול, הרי שכיום מציבים תושבי העולם המערבי את הבריאות בראש סדר העדיפויות. התשובה לשאלה האם לאכול בריא צריכה להיות מובנת מאליה והסוגיה היחידה היא מה צריך לעשות על מנת להשיג את המטרה.

אוכל בריא הוא ברירת המחדל של צעירים ומבוגרים וילדים נחשפים אליו מגיל צעיר כבר בגן ובבתי הספר. כמו כן, חברות המזון מעודדות את הציבור לאכול בריא וגם משרד הבריאות לוקח חלק ביוזמה. התפקיד של הורים בהקשר הזה הוא להראות דוגמא אישית ובין היתר עליהם להישאר עם אצבע על הדופק על מנת למצוא את האיזון הנכון בין אוכל בריא לבין ויטמינים חיוניים.

טיפים לצריכה נכונה של ויטמינים

ויטמיניםהנה כמה טיפים חשובים על צריכת ויטמינים ותוספי תזונה:

א. מינון יומי – בשלב הראשון כדאי להכיר את המינון היומי המומלץ של תוספי תזונה לקבוצות אוכלוסייה שונות. מי שזקוק לתוספי סידן למשל על מנת להשלים את המינון היומי האופטימאלי הם אנשים שאלרגיים ללקטוז, נשים בהריון, טבעונים, נשים הרות ומיניקות.

ב. פעילות גופנית – ספורטאים צריכים ליטול תוספי תזונה שעולים בקנה אחד עם סוג הפעילות שהם מבצעים. יש ויטמינים ייעודיים עבור ספורטאים, כמו גם כאלה שבהם ניתן להיעזר על מנת לשפר את הביצועים. בביצוע פעילות גופנית מומלץ בעיקר ליטול תוסף סידן או ויטמיני B קומפלקס.

ג. החלפת ויטמינים במזון – במקרים שבהם אין דרישה ספציפית לנטילת תוספי תזונה, ההמלצה היא לאכול ירקות ופירות. גזר אחד בינוני מעניק כמות נדיבה של ויטמין A ואפשר להחליף ויטמין B באגוזי מלך, עדשים ואורז מלא.

למה כולם לוקחים יותר ויטמינים?

אחת מתופעות הלוואי של עלייה במודעות לחשיבות של תזונה בריאה היא ביקוש גבוה לויטמינים. רובנו זקוקים לתוספי תזונה והמינון שלהם אמור להיקבע על פי פרמטרים כמו גיל, מין, משקל גוף, מקום מגורים, פעילות, נטילת תרופות, גנטיקה וכן הלאה. יש כאלה שפוטרים את עצמם מהרגלי תזונה בריאה בתמורה לנטילת כמוסות ויטמינים על בסיס יום יומי, אך לא תמיד זו פעולה מומלצת.

התחושה היא שכולם לוקחים יותר ויטמינים כי מצד אחד הם רוצים לשמור על תזונה בריאה, אך מצד שני לא מעוניינים להשקיע בכך. הבעיה היא שבמקרים מסוימים עלולים ויטמינים להיות מסוכנים לגוף ולגרום למחלות ממאירות. הפתרון הוא כמו תמיד לנסות לשלב בין הפתרונות הקיימים ולא לשכוח להתייעץ עם אנשי מקצוע בכל מקרה של דילמה או התלבטות.