היתרונות והחסרונות שיש בקפה

פולי צמח הקפה משמשים להפקת סוגים שונים של משקאות חמים וקרים. הסיבה העיקרית לשימוש בפולי צמח מן הסוג הזה היא הקפאין. זהו סם פסיכואקטיבי ממריץ הנמצא גם בשוקולד, משקאות אנרגיה ועוד. תמציות שמנים ארומטיים מופקים מפולי הצמח על ידי קלייה וטחינה של הפולים, ולאחר מכן חליטה או בישול של האבקה המתקבלת במים. למרות הפופולאריות של המשקה, לא רבים מודעים ליתרונות ולחסרונות שלו.

החומר הכימי הפעיל בתוך המשקה מציע בעיקר שלושה יתרונות מרכזיים:

א. עירנות – צריכת המשקה ידועה בתור גורם המעלה את העירנות ומפחית את העייפות. זו הסיבה העיקרית לשתיית המשקה בשעות הבוקר, במהלך העבודה ולעיתים גם בלימודים.

ב. פעילות גופנית – קפאין מגדיל את היכולת להשקיע מאמץ בפעילות גופנית. הוא מגביר את ניצול האנרגיה ודוחה את השימוש בפחמימות כמקור אנרגיה מועדף בתחילתה של הפעילות. קפאין גם מגביר את כושר הסיבולת ומומלץ לשתות אותה כשעה לפני הפעילות הגופנית.

ג. זיכרון – קשישים ובני גיל הזהב שצרכו כמויות גדולות של קפה במהלך החיים נהנים מזיכרון משופר.

מנגד, יש גם חסרונות שכדאי להכיר בהקשר של קפאין:

  • שינה וקשיים בהירדמות
  • עלייה בלחץ הדם
  • השפעה שלילית על הריון
  • עלייה בסיכון לדלקת פרקים

איך מתגברים על החסרונות ומנצלים את היתרונות?

המגוון הרחב של החסרונות והיתרונות מוכיח שיש לצרוך קפה בצורה מבוקרת ונכונה. באופן עקרוני, קפאין מזרז חילוף חומרים ולכן נהוג להוסיף אותו לתרופות הרזיה. הוא יכול ליצור תחושת שובע ולעזור לירידה במשקל. הכמות המומלצת של קפאין היא עד 300 מ"ג ליום ואנשים עם רגישות צריכים להימנע ממנו לחלוטין. לצורך השוואה, ספל קפה שחור מכיל 150-200 מ"ג קפאין, בעוד סוגים אחרים מכילים 60-150 מ"ג בלבד. משקאות נטולי קפאין מכילים עד 2.5 מ"ג וספל תה מכיל 40-80 מ"ג. כוס קולה מכילה 30 מ"ג וקוביית שוקולד של 100 גרם מכילה 6-120 מ"ג קפאין.

מלבד האמור לעיל, מחקרים מראים ששתיית קפאין מסייעת בהפחתת הסיכון למחלות כמו סוכרת, פרקינסון, שיטיון ולפעמים אפילו שבץ מוחי. עם זאת, אין המלצה גורפת לשתות משקאות מן הסוג הזה. מי שמשלב אותו עם פעילות גופנית ומזון בריא נהנה מערך מוסף ומסגולות הצמח, בעוד גברים ונשים במשקל עודף עלולים לספוג את החסרונות.

כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע בכל מקרה של התלבטות ולעקוב אחר השפעת הקפאין. בעיקר יש לשים לב לתופעות לא רצויות כגון עלייה זמנית בלחץ דם, התפתחות צרבת, רעד, חרדה והפרעות שינה בדרגות שונות.